ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΑΥΤΟΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗΣ ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ

 

ΤΖΟΥΒΕΛΕΚΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ ΗΛΕΚΤΡΑ, ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ, ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗ ΑΝΝΕΤΑ
Κέντρο Ειδικών Θεραπειών ‘Πράξις & Λόγος’, Πειραιάς

 

Εισαγωγή: Με αφορμή τη λειτουργία των ολοήμερων νηπιαγωγείων και σχολείων άρχισε να αναγνωρίζεται η σημασία της αυτονομίας του παιδιού προσχολικής ηλικίας σε δραστηριότητες της καθημερινής ζωής.

 

Σκοπός της μελέτης ήταν να ανιχνευθεί κατά πόσο οι Έλληνες γονείς εκπαιδεύουν τα παιδιά τους σε δεξιότητες: α). φαγητού, β). ένδυσης, γ). υγιεινής και δ). προσωπικής περιποίησης.

 

Μέθοδος: Διανεμήθηκαν ερωτηματολόγια κλειστού τύπου σε γονείς 280 παιδιών, ηλικίας 5 έως 6 ετών που φοιτούσαν  σε 8 από τα 20 νηπιαγωγεία του Δήμου Κερατσινίου.

 

Αποτελέσματα: Από τη μελέτη των ερωτηματολογίων προκύπτει ότι οι γονείς των παιδιών δίνουν μεγαλύτερη σημασία στους τομείς του φαγητού και της υγιεινής (χρήση τουαλέτας) και μικρότερη σε δεξιότητες σχετικές με την ένδυση και την προσωπική περιποίηση του παιδιού. Τα αγόρια φαίνεται να τα καταφέρνουν καλύτερα σε δεξιότητες που απαιτείται  μυϊκή δύναμη, ενώ τα κορίτσια σε αυτές που απαιτείται ευελιξία και ικανότητα λεπτών χειρισμών. Μια ιδιαίτερη δυσκολία που συναντάται και στα δύο φύλα αποτελεί το δέσιμο των κορδονιών σε ποσοστό 82% για τα αγόρια και 52% για τα κορίτσια.

 

Συμπεράσματα: Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η ανταπόκριση των παιδιών σε δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης απαιτεί κινητική επάρκεια και αντιληπτική ικανότητα αλλά εξαρτάται και από την «εκπαίδευση» που παρέχει το οικογενειακό περιβάλλον. Οι γονείς θα πρέπει να κατανοήσουν τη σημασία της αυτονομίας των παιδιών τους ακόμα και στην προσχολική  ηλικία όπου αυτό φαίνεται να αποτελεί και επιτακτικό αίτημα με τη λειτουργία των ολοήμερων νηπιαγωγείων και σχολείων.